Tips til læreren

Lærerveiledning

Kapittel 2

  • Ekstraaktiviteter til kapittel 2 er mellom annet å synge Mikkel Rev og Dagene. I tillegg har vi brukt noen telleregler for barn for å trene på både uttale og setningsmelodi.

  • Studentene leverte muntlige oppgaver etter kapittel 1. Etter å ha hørt på alle har jeg definert noen felles utfordringer og laget uttalesetninger ala Olle Kjellin. Det betyr at jeg lager meningsfulle setninger med de utfordrende lydene. I prinsippet skal studentene øve mange ganger hver dag på den samme setningen, men jeg er usikker på om de kommer til å gjøre det. Teorien til Olle Kjellin er nemlig at innlærere som gjentar (imiterer) samme setning med uttaleutfordringene omtrent 50 ganger hver dag, til slutt vil ha automatisert riktig uttale, og riktig uttale vil deretter smitte over på andre ord med samme lyder. Dette er uttalesetningene for mine studenter:

    • Det er mange bøker om engelsk kultur på universitetet i Oslo nå.

    • Hun er født i Oslo.

  • Studenten jobber veldig bra med utforskingsoppgavene. Etter hver økt oppsummerer vi i plenum og sjekker om alle har funnet mønsteret/løst oppgavene. Vi bruker også mentimeteret til å skrive eksempelsetninger. Det er rask og effektiv deling både for meg og studentene. I kapttel 2 har vi blant annet skrevet setninger med verb og modalverb, ting vi trenger i undervisningen og tips for å lære norsk.

  • Vi gjør de fleste oppgavene som hører til teksten. I tillegg oppsummerer og repeterer vi med samtalespørsmål, mingling og klassesamtaler. Når studentene har lyttet til en tekst og skal skrive sammendrag, får de beskjed om å lukke boka og skrive det de husker i to minutter uten å løfte blyanten. Deretter leser de til hverandre og snakker om hva de husker. Det fungerer veldig bra.

  • Vi bruker selfien til uformell skriving/logg og i kapittel 2 har vi blant annet skrevet hva vi gjør i norsktimene og tegnet ting vi trenger i hverdagen og deretter skrvet setninger under tegningene. Studenten fikk beskjed om å tegne det de trenger uten å tenke på om de kunne det norske ordet. Etterpå slo de eventuelt opp ord de ikke kunne. det er alltid veldig hyggelig å kommentere selfier med tegninger.

  • Kulturblikkoppgavene passer veldig godt til selvstendig gruppe/pararbeid, men det er viktig å gi gode instrukser om tidsbruk, og hvordan innlærerne skal jobbe (og hva de skal jobbe med). Jeg observerer og følger med i gruppearbeidet, men forstyrrer ikke uten at det er nødvendig. Oppsummeringsspørsmålene side 87 er fine å jobbe med i par der begge må vise at de kan gjøre det som er formulert i spørsmålene ved for eksempel å lese noen setninger fra en tekst høyt til hverandre. Begge skriver ja/nei/delvis utenfor spørsmålene i boka si.

    Obs! På side 62 oppgave 3a til tekst 3 Dagene i uka, står det at studentene skal velge kapittel 28 Tid og kalender i Lexin. NAFO har endret oppsettet til bildetemaene i Lexin, og det er ikke lenger kapitler, men man klikker på temaruter. Der ligger også temaruten Tid og kalender.