Kapittel 7

Feilsetninger

Feilsetning: Han sier at hun liker ikke mobilen sin.
Korrigert: Han sier at hun ikke liker mobilen sin.

Feilsetning: Han syntes at hun ville ringe til ham.
Korrigert: Han trodde at hun ville ringe til ham.

Feilsetning: De lurte på de kunne snakke mer.
Korrigert: De lurte på om de kunne snakke mer.

Feilsetning: Han si at hun er hyggelig.
Korrigert: Han sier at hun er hyggelig.

Feilsetning: Jeg spørrer vennen min om hun vil ha en kopp kaffe.
Korrigert: Jeg spør vennen min om hun vil ha en kopp kaffe.

Feilsetning: Jeg tror at skjerfene er tykt.
Korrigert: Jeg tror at skjerfet er tykt.

Feilsetning: Hun spør om de kan spiser mat nå.
Korrigert: Hun spør om de kan spise mat nå.

Feilsetning: Jeg spiser mye mat når går jeg på tur.
Korrigert: Jeg spiser mye mat når jeg går på tur.

Feilsetning: Det ser ut vanskelig.
Korrigert: Det ser vanskelig ut.

Feilsetning: Det var hyggeli å reise i København i fjor.
Korrigert: Det var hyggelig å reise til København i fjor.

Kommentar

Her er det noen veldig vanlige feil. Så langt ute i norskkurset som i kapittel 7, er det sannsynlig at du har lært de fleste grunnleggende grammatikkreglene, men utfordringen er ikke å vite hva som er korrekt, men å bruke det korrekt. Det trengs veldig mye trening for at språket skal automtiseres. Trening i denne sammenhengen betyr selvfølgelig lytting, skriving, lesing og snakking.

På dette nivået vet du godt at det er infinitiv etter modalverb. Du vet også at verbet skal stå på plass 2 i helsetninger, men ikke i leddsetninger. Du vet forskjellen på synes og tror, og du vet at verb ofte står i sammensatte uttrykk.

Når vi snakker, kan vi ikke tenke over grammatiske regler, da tar det for lang tid og blir vanskelig å få sagt det vi vil, men når vi skriver innleveringstekster, både kan og bør vi selvfølgelig sjekke teksten vår etter at vi har skrevet den. Da er det ofte lettere å identifisere feil.

I klassen derimot, vil jeg at studentene skal skrive akkurat det de “hører” i hodet og ikke avbryte skrivingen med å sjekke grammatikk eller google. Det språket de produserer viser veldig godt hva de kan eller har automatisert og hva som er underveis i læringen og altså hypotesetestes. Bruk feilene du identifiserer hos deg selv konstruktivt, og ikke tenk at det er negativt med feil. Jeg gjentar: Feilene vi gjør i språklæringen er på ulike nivå og viser utviklingen vår.

Meningsfulle setninger

Jeg har det hyggelig når vi snakker sammen. Læreren spør om vi liker å synge. Mange studenter synes det er gøy å synge i klassen. Vi synger litt, men ikke hver dag.

Previous
Previous

Kapittel 8

Next
Next

Kapittel 6