Kapittel 8
Feilsetninger
Feilsetning: Jeg har en familie om ikke er stor.
Korrigert: Jeg har en familie som ikke er stor. (ortografi)
Feilsetning: Jeg skal til byen fordi jeg kjøper mat.
Korrigert: Jeg skal til byen fordi jeg skal/må kjøpe mat. (verb)
Feilsetning: Han sier at han ikke spise laks.
Korrigert: Han sier at han ikke spiser laks. (verb)
Feilsetning: Han kan ikke gå på jobb fordi av koronavirus.
Korrigert: Han kan ikke gå på jobb på grunn av koronavirus. (vokabular)
Feilsetning: Hvis du ikke komme, jeg vil føle trist.
Korrigert: Hvis du ikke kommer, blir jeg trist. (verb, ordstilling og vokabular)
Feilsetning: I går jeg har ikke mye kaffe, så ble jeg sliten.
Korrigert: I går jeg drakk jeg ikke mye kaffe, så jeg ble sliten. (vokabular og ordstilling)
Feilsetning: Noen ganger jeg føler trist.
Korrigert: Noen ganger føler jeg meg trist. (ordstilling og utelatt ord)
Feilsetning: Teksten handle om hva er viktig for god helsen.
Korrigert: Teksten handler om hva som er viktig for en god helse. (verb, manglende ord, substantivbøying)
Feilsetning: Denne teksten handler om hvor viktig er det å være sunnt.
Korrigert: Denne teksten handler om hvor viktig det er å være sunn. (ordstilling, ortografi)
Feilsetning: Det er viktig å holder seg i form.
Korrigert: Det er viktig å holde seg i form. (verb)
Feilsetning: Da gikk jeg på skolen, hadde jeg det ikke så bra.
Korrigert: Da jeg gikk på skolen, hadde jeg det ikke så bra. (ordstilling)
Kommentar
Her er det mange komplekse setninger, altså leddsetninger og lengre setninger. Feilene er på flere nivå, både grunnleggende og mer avansert. Bruk gjerne blyant og marker feilene i boka når du har identifisert dem. Sjekk også alltid dine egne tekster og egen språkproduksjon og identifiser og noter hvilken type feil som gjentar seg hos deg.
Min erfaring er at de mest alvorlige feilene studentene gjør, er at de legger for lite vekt på å utvikle ordforrådet og dermed mangler de viktig vokabular når de skal snakke eller skrive.
I tillegg er mange redde for å gjøre feil og bekymrer seg mye om grammatikken. Hva gjør du? Jeg håper at du er opptatt av å lære mange nye ord og klarer å gå utenfor komfortsonen og prøve ut språket i klasserommet og andre trygge omgivelser. Grammatikken kan alltid du sjekke og jobbe med i tekster og skriftlige oppgaver.
Meningsfulle setninger
De hadde en lærer som de likte å snakke med. Han hadde aldri hatt det så gøy før. Plutselig fikk hun vondt i ryggen. De har gode følelser hverandre.